Met succes het Masters Traject Tekenen 2022-2023,afgerond van de
Drawing Inventions Academy (DIA)
Over mijn tekeningen
(English version here)
In mijn tekeningen probeer ik de essentie te vangen van een beeld dat, vaak onverwacht, mijn netvlies raakt. De encounter met een springend moment. ‘Hé, wat zie ik nou?’
Wat mij licht ontregelt zijn snelle beelden waarin de werkelijkheid als het ware even boven zichzelf uitstijgt, zichzelf abstraheert van wat ik verwacht te zien. Momenten waarop de werkelijkheid niet één ding is, no single story, maar meerdere gezichten toont in één beeld.
Die lichte ontregeling onderzoek ik door dat moment te tekenen. Tijdens het werk doe ik ingrepen zoals je dat ook in een gesprek zou doen om je boodschap helder en pakkend te krijgen: dingen weglaten of juist toevoegen, zwaarder of lichter maken, opblazen of verkleinen, kleur toevoegen of sober laten. Ingrepen die de kijker helpen focussen op dezelfde vraag ‘Wat zie ik nu precies?’
Wat na mijn ingrepen overblijft is een beeld met meerdere lagen. De kijker kan er abstractie in zien, maar de blik kan zich ook hechten aan iets alledaags, herkenbaars en liefst beiden tegelijk.
Ik werk langzaam en rek hiermee de flits van de encounter uit tot traagheid, tot langzame tijd. Dit uit zich zowel in het maak-proces als in het beeld dat je uiteindelijk ziet.
Wat na mijn ingrepen overblijft is een beeld met meerdere lagen. De kijker kan er abstractie in zien, maar de blik kan zich ook hechten aan iets alledaags, herkenbaars en liefst beiden tegelijk. In de verte hoop ik dat mensen door het zien van mijn werk, beter om zich heen gaan kijken in hun eigen werkelijkheid …
Potlood is voor mij een goed medium om deze momenten te pakken. De punt is verfijnd en zit dicht bij mijn hand. Er is directe actie-reactie, dat geeft me focus en ook rust. Ik kan hard en zacht en alles daartussen in, ik kan vervagen en verscherpen en alles daartussen in en ik kan dik en dun en alles daartussen in. Én grafiet gaat langzaam. Zeker omdat ik veel met vlakken werk, gaat mijn hand zorgvuldig en eindeloos heen en weer, heen en weer. Door op deze manier te tekenen, kan ik zo lang als ik wil in het beeld verkeren dat me zojuist verraste en verander ik de flits van het moment in trage tijd.
Daarom werk ik in klein formaat: of je loopt erlangs en je ziet het niet, of je staat erbij stil, je wordt ernaar toe getrokken en je kruipt in het beeld.
CV Ike
In 2023 rondt Ike met succes het Masterprogramma van de Drawing Inventions Academy (DIA)af, dat onder leiding staat van Arno Kramer, Caren van Herwaarden en Marisa Rappard.
Van 2021 - 2022 begeleidt Marisa Rappard haar individueel.
Van 2015 - 2022 maakt ze deel uit van een groep kunstenaars begeleid door Maaike Kramer .
Tot 2015 wordt ze onder andere begeleid door Jan Voets.
Ike is autodidact. Na een basis van drie jaar Nieuwe Akademie Utrecht begin 2000, kiest ze haar eigen weg en zoekt voor haar begeleiding kunstenaars uit, die haar inspireren.
Opgegroeid tussen de tubes olieverf, volgt Ike vanaf haar zesde jaar schilderlessen en geeft ze beelden vorm.
Qua professie kiest ze tot 2001 voor theater: het opleiden van acteurs aan de Acteursopleiding van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht.